Selasa, 1 Julai 2008

Operasi Memburu Berjalan Lancar

Kerajaan negeri akan memastikan golongan petani di kampung Kelubi di sini yang menghadapi ancaman haiwan perosak tanaman sejak beberapa tahun dahulu, mendapat bantuan dan sokongan yang sewajarnya. Pengerusi JawatanKuasa Pembangunan Desa Dan Pertanian negeri, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hasan berkata,pada peringkat awal, pihaknya menggerakkan penglibatan beberapa agensi memburu haiwan perosak agar berjalan lancar serta mencapai objektif perlaksanaannya
Menurtnya, operasi memburu haiwan perosak tanaman ituterutama babi hutan akan digerakkan secara berperingkat meliputi seluruh hutan dan berlukar yang terdapat di kampung tersebut."Lebih 20 pemburu yang terdiri daripada pihak Rela, Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) negeri dan beberapa petani di kampung terlibat secara berperingkat setiap minggu.
"Setiap daripada mereka akan di bekalkan dengan peralatan menenbak yang mencukupi malah sebagai permulaan,mereka akan di beri sebanyak 20 butir peluru bagi memastikan kelancaran operasi ini kelak," katanya ketika di temui di sini baru - baru ini. Menurut beliau, bagi memastiakn keseliuruhan kawasan hutan di kampung tersebut di periksa sepenuhnya melalui operasi itu,pemburu akan dikelaskan mengikut kumpulan dan terbahagi pula mengikut kawasan serta jadual pemburuan.
Kita dapati kawasan hutan di kampung ini agak besar kira - kira dalam lingkungan lebih 50 hektar, oleh itu sukar untuk memastikan setiap kawasan hutan ini dapat di periksa.Namun, saya percaya kumpulan pemburu yang terpilih menjayakan operasi ini terdiri daripada kumpulan pakar yang mempunyai kemahiran memburu yang terbaik,katanya.
Katanya, dianggarkan lebih 20 ekor babi liar dikesan terdapat di hutan berkenaan. Ujarnya, operasi seperti itu adalah yang pertama kali di adakan dan akan di perluaskan ke kampung- kampung berhampiran terutama kawasan yang mengalami masalah yang sama denagn penduduk kampung Kelubi. setakat ini, katanya, antara kampung ya ng di kenal pasti ialah Kampung Air Baruk, Kampung Chenderah, Chinchin dan Kesang.
Pada masa yang sama, Mohamad Hidhir meminta pemilik tanah terbiar yang terdapat di daerah Jasin agar Proaktif membantu kerajaan negeri mengusahakan tanah mereka berteraskan projek pertanian yang menguntungkan.Menerusi usaha ini katanya, ia akan dapat meningkatkan ekonomi masyarakat setempat malah mengurangkan masalah tanah terbiar."Bukan tuan tanah sahaja yang rugi, tetapi boleh menjadi habitat makhluk perosak,"Katanya.
"Sekiranya keadaan ini terbiar berterusan belaku, kita khuatir masalah serangan makhluk perosak tanaman ini akan terus menghantui penduduk dan mengecam hasil tanaman yang diusahakan mereka,"katanya.

Tiada ulasan: