Jumaat, 11 Julai 2008

ADUN Merlimau Perihatin Masalah Pesakit Kronik

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Merlimau, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hasan mengadakan lawatan kerjanya untuk meninjau dan memberikan bantuan kepada pesakit- pesakit kronik di kawasan DUN tersebut, hari ini. Sempena lawatan kerja ke Jawatankuasa Kemajuan dan keselamatan kampung (JKKK) DUN Merlimau itu, beliau melawat beberapa warga emas dan penduduk sekitar Kampung Ayer Merbau yang menghidap penyakit kronik.

Mohamad Hidhir ketika ditemui berkata, rangka lawatan kerja itu adalah bertujuan untuk mendekatkan rakyat di samping melihat sendiri masalah dan penderitaan yang dihadapi oleh mereka."Secara tidak langsung, apabila pihak Japerun Merlimau datang sendiri ke rumah mereka,kami berkesempatan untuk mendengar maslah dan rintihan hati mereka secara lebih dekat lagi.

"Ini juga dapat mengeratkan hubungan antara pihak Japerun Merlimau dan masyarakat desa yang tidak berkesempatan datang ke pejabat mengadu masalah kepada kami,katanya kepada Melaka Hari Ini(MHI) ketika di temui hari ini. Jelasnya beberapa pesakit kronik yang dikenal pasti akan di berikan bantuan yang sewajarnya oleh Kerajaan Negeri dan ianya merupakan janji-janji dalam pilihanraya umum lalu.

Antara pesakit kronik yang di lawati ialah ibu kepada Pengerusi Pegerakkan Wanita UMNO cawangan ayer Merbau, Noraini Ibrahim yang menghidap kencing manis dan penyakit buah pinggang.Sementara itu, beliau turut menziarahi seorang warga emas yang kini tidak boleh lagi berjalan di samping melihat sendiri keadaan rumahnya yang telah uzur.

"Saya akan mengarahkan supaya warga emas ini dibawa ke hospital untuk dibuat pemeriksaan lanjut manakala rumahnya akan di baiki bagi memberikan keselesaan kepadanya,"jelasnya. Dalam perkembangan lain, Hidhir juga turut mengadakan sesi dialog bersama wakil-wakil Jabatan Daerah Jasin di Balairaya Kampung Ayer Merbau dalam usaha mencari jalan penyelesaian yang dihadapi membabitkan beberapa isu.

Tiada ulasan: