Khamis, 26 Jun 2008

Penanam Kelapa Sawit Perlu Tingkatkan Hasil Pengeluaran.


Koperasi peserta-peserta FELCRA Gugusan Sri Mendapat perlu meningkatkan lagi hasil pengeluarannya, manakala FELCRA Berhad pula di gesa berkerjasama serta berperanan lebih aktif dalam meningkatkan prestasi dan kualiti hasil tanaman kelapa sawit. Pengerusi Jawatankuasa Negeri Pertanian dan Pembangunan Desa, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan berkata, pihak kerajaan akan sentiasa membantu ahli- ahli Koperasi FELCRA bagi meningkatkan pendapatan serta hasil para peserta.

Dalam pada itu juga katanya, FELCRA Berhad harus terus membantu memajukan bidang pertanian tersebut supaya hasilnya dapat dinikmati oleh koperasi serta ahli-ahlinya. "Harga pasaran kelapa sawit sekarang adalah tinggi, seharusnya peluang ini diambil oleh FELCRA dan ahli- ahli koperasi untuk meningkatkan pendapatan dan pulangan yang lumayan serta secara tidak langsung dapat membantu kerajaan meningkatkan ekonomi ," ujarnya berucap merasmilkan Mesyuarat Agung Kali ke -15 Koperasi Peserta - peserta FELCRA Gugusan Sri Mendapat di Dewan Datuk Haji Ahmad Ithin, Merlimau, hari ini.

Berliau seterusnya menasihatkan ahli- ahli Koperasi supaya memberi perhatian sewajarnya kepada tamanam kelapa sawit yang di luluskan bagi meningkatkan hasil pengeluaran. Beliau berkata, kenaikan harga minyak pada masa sekarang ini turut membebankan peserta koperasi, contohnya kos untuk membeli baja adalah tinggi, bagi mengatasi masalah tersebut, penggunaan baja organik adalah langkah yang terbaik adalah langkah yang terbaik serta lebih berkesan dan murah untuk mendapatkannya di samping mesra alam.

"Keuntungan dan pulangan yang peserta dapat daripada tanaman kelapa sawit adalah bergantung kepada pengurusan ladang yang baik serta teratur dan sebaliknya kerugian akan dialami jika pekara tersebut diabaikan,"katanya.Mohamad Hidhir berkata, koperasi juga seharusnya memberikan perhatian serius dalam menangani masalah kekurangan tenaga pekerja untuk mengusahakan ladang kelapa sawit supaya hasil pengeluaran tidak terjejas dan pekara tersebut akan menyebabkan kerugian kepada FELCRA serta ahli - ahli koperasi.

Beliau turut mencadangkan supaya FELCRA memberi tawaran kepada mana - mana ahli yang berminat untuk mengusahakan ladang kelapa sawit tampa mengharapkan tenaga kerja asing untuk mengusahakan serta memotong buah kelapa sawit dan mencari idea dan mencari idea - idea baru serta inisiatif bagi mengembangkan lagi bidang pertanian ini.

Sementara itu, Pengurus Besar Wilayah Tengah FELCRA Nor Hisyam Harun berkata, mesyuarat agung tahunan penting untuk diadakan bagi membentangkan penyata akuan tahunan FELCRA kepada ahli- ahlinya tentang perbelanjaan yang telah di buat.

Selain itu, membincagkan masalah - masalah pengurusan ladang dan mencari pandangan serta idea yang bernas untuk meningkatkan hasil pengeluaran yang berkualiti serta mengatasi masalah - masalah kekurangan tenaga pekerja dan secara tidak langsung mesyuarat ini dapat mengeratkan siratulrahim antara ahli -ahli FELCRA Berhad

Tiada ulasan: