Rabu, 2 Julai 2008

Usah Biarkan Haiwan Ternakan Bebas Berkeliaran

Semua penternak- penternak lembu ataupun kambing di negeri ini di seru supaya menjaga haiwan ternakan daripada berkeliaran di jalan- jalanraya seluruh negeri ini, demi keselamatan pengguna jalanraya. Pengerusi JawatanKuasa Pembangunan Desan dan Pertanian Negeri, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hasan berkata, haiwan ternakkan berkenaan mengundang risiko kemalangna kepada penggunan jalanraya jika berkeliaran.
"saya harap, penternak- penternak di negeri ini dapat menjaga haiwan mereka ataupun menepatkan di kawasan yang sesuai," katanya. Antara jalan-jalan yang kerap berlaku membabitkan haiwan ternakkan berkeliaran adalah Jalan Bukit Tembakau, Jalan Lebuh AMJ, Alor Gajah, Serkam dan sebagainya. "Jika penternak-penternak tetap berdegil dan membiarkan haiwan-haiwan ternakkan berkeliaran, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) mempunyai kuasa untuk merampas semua haiwan ternakkan tersebut,"ujarnya
Jesteru itu, kerjasama semua pihak perlu di ambil bagi menangani masalah itu daripada terus berulang. Mohamad Hidhir berkata, penternak-penternak juga terdedah dengan resiko kehilangan haiwan- haiwan ternakan berkenaan karana terdapat kes kecurian lembu dan kambing belaku di negeri ini. Ini kerana nilai seekor lembu dan kambing amat tinggi di pasaran masa kini. Tinndakan tegas pihak berkuasa perlu dilaksanakan bagi membendung kejadian yang tidak di ingini daripada berlaku.

Tiada ulasan: