Jumaat, 4 Julai 2008

Nelayan DiNasihat Usah Terperangkap Dakyah Pembangkang.

Nelayan di sekitar Limbong dan Klebang dinasihatkan agar agar tidak terperangkap dengan dakyah pihak- pihak tertentu untuk memboikot usaha- usaha pembangunan Kerajaan Negeri di Pantai Klebang.

Pengerusi JawatanKuasa Pembangunan Desa dan Pertanian Negeri, Datuk Muhamad Hadhir Abu Hasan menegaskan pihak- pihak tertentu hanya ingin mengambil kesempatan mengeksploitasikan apa juga isu rakyat bagi kepentingan politik mereka.

Menurutnya, Kerajan Negeri melalui kepimpinan ketua menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rostam, sentiasa membuat tindakan yang bijak bagi mengatasi masalah nelayan.

"Kami semua tahu masalah yang di hadapi oleh nelayan ekoran kesan penambakkan laut di Limbongan, Klebang dan persisiran pantai berkenaan.

"Kerajaan Negeri akan menyelesaikan masalah satu persatu dan dakwaan nelayan yang hilang mata pencarian akibat aktiviti penammbakkan laut, adalah tidak berasas," katanya kepada Melaka Hari Ini(MHI) ketika di temui hari ini.

Tambahnya, nelayan-nelayan masih mempunyai rezeki untuk menagkap ikan di laut, dan Kerajaan Negeri akan menydiakan satu kawasan bagi menepatkan bot keluar mesuk untuk memudahkan aktiviti mereka(nelayan)

Sementara itu, Pengarah Jabatan Perikanan Negeri, Zawawi Ali pula memberitahu, nelayan-nelayan akan menagkap ikan di tengah laut bukannya di kawasan pesisiran pantai.

Menurutnya, tidak logik alasan yang diberikan iaitu nelayan hilang punca pendapatan ekoran penambakkan laut di kawasan berkenaan.

" Kerajaan Negeri akan menyediakn kawasan yang sesuai di kawasan berhampiran untuk menempatkan bot-bot nelayan, selain memudahkan bot keluar masuk untuk menjalankan aktiviti harian,"katanya lagi.

Tiada ulasan: