Khamis, 24 Julai 2008

PERPUSTAM Mansuh Yuran Keahlian

Pengguna perpustakaan yang ingin menjadi ahli rangkaian perpustakaan Pekan,desan, Japerun dan perpustakaan Awam Melaka(PERPUSTAM) kini tidak perlu membanyar pendaftaran.

Ini berikutan langkah perpustam memansuhkan bayaran yuran pendaftaran keahlian sejak 1 Julai lalu dengan matlamat untuk memastikan masyarakat, khususnya di kawasan luar bandar mendekati perpustakaan dan menjadikan membaca sebagai satu amalan hidup.

Ahli Lembaga Pengarah Perpustam, Zaleha Bujang, berkata langka memansuhkan yuran pendaftaran itu juga adalah sebagai insentif Perpustam untuk menarik lebih ramai masyarakat menjadi ahli perpustakaan.

Menurutnya, bersesuaian dengan slogan Perpustam iaitu Masyarakat Berilmu Penggerak Wawasan, Perpustam telah mengambil ketetapan unuk tidak lagi mengenakan yuran pendaftaran kepada mereka di kawasan luar bandar.

"Bagaimanapun, yuran pendaftaran ini tetap dikenakan untuk perpustakaan negeri di Bukit Baru serta semua rangkaian Perpustakaan cawangan di negeri ini,"katanya kepada Melaka Hari Ini(MHI).

Menurut Zaleha, serentak dengan pemansuhan bayaran pendaftaran keahlian di empat rangkaian Perpustakaan itu, beliau berharap ibu bapa akan dapat menghantar anak- anak mereka menjadi ahli perpustakaan.

Dalam Perkembangan lain,zaleha berkata perpustam akan mengadakan program Seminar Insentif Teknik Berkesan Menjawab Soalan UPSR pada 26 dan 27 Julai ini di perpustakaan Cawangan Merlimau dan Cawangan Masjid Tanah.

Katanya, selain itu, Perpustam juga akan mengadakan program Semarak Jawi dan Frestival Membaca pada pertengahan Ogos ini di perpustakaan negeri ini di bukit Baru dengan pelbagai program menarik akan di sediakan untuk pengunjung.

Tiada ulasan: