Khamis, 26 Jun 2008

Operasi Bersepadu Buru Haiwan Perosak




Seramai 18 orang pemburu dari Anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA) dan selebihnya penduduk kampung kelubi akan bersatu dalam 'Operasi Memburu Makhluk Perosak Tanaman' bermula semalam.


Pengerusi JawatanKuasa Negeri Pembangunan Desa Dan Pertanian, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hasan berkata, operasi ini akan tertumpu di kampung kelubi kerana Kampung terbabit di percayai sering diancaman haiwan perosak seperti babi hutan, monyet dan tupai sehingga mendatangkan kerugian kepada para petani.


"Operasi sebegini akan berterusan secara berperingkat malah akan di perluaskan ke kawasan lain yang dikenalpasti ada masalah yang sama termasuk Kampung Chin Chin, Kesang, Air Baruk dan Chenderah,"Katanya kepada Melaka Hari Ini(MHI) selepas Perasmian 'Operasi Memburu Makhluk Perosak Tanaman ' di Balai Raya Kampung Kelubi.


Hidhir berkata, masalah haiwan perosak ini telah lama timbul semenjak tiga tahun lalu dan menjadi tanggungjawab kerajaan bagi mengatasi masalah ini.


Semperna perasmian itu,Hidhir juga telah menyerahkan sebayak 25 peluru setiap seorng. salah seorang Pemburu,Kasim Salimin 67, berkata, tanaman Mangga Delight yang diusahakan sejak tahun 1993 sering dimusnahkan oleh babi hutan.


Saya sememangnya menyokong usaha kerajaan bagi memusnahkan makhluk- makhluk perosak ini bagi menjamin tanaman yang di usahakan oleh penduduk kampung tidak musnah begitu sahaja,katanya. Beliau berkata cadangan ini bermula hasil dari inisiatif JawatanKuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) sendiri dan disokong oleh Kerajaan Negeri.


"Bila musim durian sahaja,hasil tanaman tidak di perolehi malah tidak dapat di jual kerana adanya makhluk perosak yang merosakkan tanaman saya,''katanya. Selain itu juga Jalil berharap,usaha ini akan berterusan sekaligus boleh membantu pemilik dusun buah-buah dan pekebun lain meningkatkan hasil tanaman


Tiada ulasan: