Isnin, 23 Jun 2008

Jangan Anggap Pertanian Tidak Untung


Pengrusi Jawatankuasa Negeri Pembangunan Desa dan Pertanian, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hasan mahukan orang ramai, terutama golongan belia di negeri ini tidak menganggap sektor pertanaian tidak menguntungkan.
"Ini satu tanggapan yang salah, bidang pertanian sebenarnya membawa keuntungan sekiranya diusahakan dengan betul."tegasnya.
Beliau menegaskan demikian selepas merasmikan Hari Bertemu Pelanggan LPP, Pertubuhan Peladang Negeri (PPN) dan Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) di Graha Maju, di sini.
Mohamad Hidhir berkata,sudah ramai petani mencipta kejayaan dalam bidang pertanian yang perlu sekarang ialah usaha yang bersungguh-sungguh daripada mereka bagi memastikan bidang itu benar-benar membawa keuntungan.
Sementara itu ketika menjelaskan mengenai program berkenan,beliau berkata,antara objektifnya termasuklah untuk menigkatkan kualiti dalam penyampaian perkhidmatan selain memberi peluang kepada orang ramai membuat aduan,cadangan atau mendapatkan pandanagan mengenai isu-isu pertanian.
Mohamad Hidhir menyeru agensi pertanian supaya mengembeling tenaga bagi menyalur maklumat berguna kepada golongan belia untuk memastikan bidang pertanian sebagai satu perniagaan.
Menurutnya, jabatan serta agensi seperti Lembaga Pertubuhan Peladang(LPP), Jabatan Pertanian, Institut Penyelidikan Dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) dan lain-lain perlu di dedahkan dengan maklumat yang tepat mengenai sektor pertanian,terutamanya tentang bagaimana ianya boleh membawa keuntungan sekiranya di usahakan dengan besungguh-sungguh.
Beliau berkata, jabatan serta agensi kerajaan yang berkaitan dengan sektor pertanian perlu mendekatkan diri dengan golongan muda dan menggalakkan mereka untuk mencaburi bidang tersebut sebagai langkah menagani krisis makanan yang melanda kini.
Mohamad Hidhir turut menyeru jabatan dan agensi kerajaan yang berkaitan supaya mempertimbangkan usaha mereka untuk mengenalpasti kawasan-kawasan yang boleh di jadikan sebagai kawasan penanaman padi di melaka.
Katanya, setakat ini kerajaan negeri telah berjaya membaikpulih bekas-bekas bendang di kawasan air Jernih dan Masjid Tanah bagi digunakan untuk penanaman padi
"Sawah padi yang terbiar akan dibaikpulih dan ditanam semula dalam usaha kerajaan negeri menigkatkan output padi negeri ini bagi menagani krisis makanan terutamanya beras.
"Saya berharap usaha ini dan insentif-insentif yang di berikan kerajaan akan dapat menggalakkan lebih ramai petani mengusahakan sawah padi di negeri ini."tambah beliau

Tiada ulasan: