Rabu, 25 Jun 2008

Tugas bersama Benteras Ancaman Haiwan Perosak


Jabatan dan Agensi Kerajaan Bersama Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Kampung(JKKK) berusaha bagi mengurangkan dan mencegah ancaman perosak tamanam serta ternakan.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Desa Dan Pertanian Negeri, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hasan berkata, usaha ini memerlukan sokongan serta komitmen dari semua pihak yang terlibat dalam projek pertanian ini.

"Pelbagai kaedah dan pendekatan sedang digerakkan dan aktiviti ini amat wajar sekaligus ianya boleh memberi impak yang berkesan kepada golongan petani.

" Katanya dalam ucpan Perasmian 'Operasi Memburu Makhluk Perosak Tanaman ' di Balai Raya Kampung Kelubi.

Katanya, Kerajaan melalui pelbagai jabatan dan Agensinya sedang upaya membantu pengusaha pertanian untuk permintaan pasaran.

" Dalam kita mengejar hasil yang tinggi, Pembangunan seimbang dengan mengelakan mutu alam sekitar, tetapi kita tidak dapat mengelakkan penggunaan bahan kimia atau racun yang di benarkan secara terkawal"katanya

Beliau turut meminta pemilik- pemilik tanah terbiar di sekitar Kelubi membangunkan tanah masing- masing dengan projek - projek pertanian yang lebih menguntungkan.

Menerusi usaha ini katanya,ia akan dapat meningkatkan ekonomi masyarakat setempat malah mengurangkan masalah tanah terbiar.

"Bukann tuan tanah sahaja yang rugi, tetapi boleh menjadikan kawasan tanah terbiar tersebut akan menjadi makhluk perosak, " katanya.

Katanya, kerajaan akan berusaha bagi memantapkan lagi sektor pertanian,merangkumi sektor tanaman perikanan, akuakultur, industri asas tani dan argo pelancongan.

Turut hadir, Pegawai Daerah Jasin, Mohd Zain Mansur, Wakil Pengarah Jabatan Pertanian Negeri, Mokhtar Abdullah, Pengarah Penrhilitan, Abdul Rahm Othman, Anggota RELA Daerah Jasi dan Pengerusi JKKK Kampung Kelubi, Mohammad Wahab.

Tiada ulasan: