Selasa, 24 Jun 2008

Graduan Kena Bersikap Positif


Generasi muda, khususnya lepasan universiti yang masih belum mendapat sebarang peluang pekerjaan perlu bersikap lebih positif terhadap sektor pertanian yang selama ini di anggap tidak mempunyai masa depan.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Desa dan Pertanian negeri,Datuk Mohamad Hidhir Abu Hasan berkata,pandangan serong mereka selama ini terhadap potensi yang dimiliki oleh sektor pertanian adalah punca yang menyebabkan mereka kurang berminat untuk menceburi bidang itu.

Menurutnya, perkembangan itu sedikit sebanyak turut di pengaruhi oleh sikap sesetengah ibu bapa yang berkerja sebagai petani, tetapi tidak mahu anak mereka mengikuti jejeka langkah menceburi bidang pertanian.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas usaha yang di buat oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) bagi melahirkan pertanian moden atau pengusaha industri asas tani yang berjaya dikalngan graduan pertani moden yang bakal di laksanakan tidak lama lagi.

"Peluang sebegini yang di rebut oleh golongan petani khususnya golongan muda iaitu graduan tempatan untuk menceburi bidang pertanian kerana banyak manfaat yang di sediakan untuk mereka yang komited untuk berjaya dalam bidang ini. kita mahu petani negeri dan negara ini setanding dengan petani di negara maju yang lain,"katanya.

Mohamad Hidhir yang juga Ahli Undangan Negeri (ADUN) Kawasan Merlimau berkata, golongan muda perlu mengubah sikap dengan tidak menganggap pertanian sebagai satu bidang yang kurang berjaya atau tidak menguntungkan.

Kata beliau, pihak Kerajaan Negeri pula akan mempergiatkan pelbagai program dan projek pertanian dari semasa ke semasa bagi meningkatkan pendapatan melalui peningkatan nilai dan kualiti pengeluaran.

" Peluang sebegini yang perlu diambil oleh golongan petani khususnya golongan muda untuk menceburi bidang pertanian kerana banyak menfaat disediakan untuk mereka yang berjaya komited untuk berjaya dalam bidang ini. kita mahu petani negeri dan negara ini setanding dengan petani di negara maju yang lain," katanya.

Katanya lagi, usaha yang berterusan Kerajaan menerusi pembaharuan yang di jalankan untuk sektor pertanian akan lebih berjaya sekiranya para pertani menukar corak pemikiran dan menunjukkan minat lebih mendalam terhadap sektor tersebut.

Tiada ulasan: