Selasa, 24 Jun 2008

Bidang Pertanian bukan Pilihan Utama Generasi Muda


Generasi muda, khususnya mereka yang belum mempunyai pekerjaan di negeri ini dilihat tidak beminat untuk menceburi bidang pertanian kerana beranggapan itu tidak mempunyai masa depan.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Desa Pertanian negeri, Datuk Muhamad Hidhir Abu Hassan berkata, tanggapan seorang golongan tersebut terhadap bidang itu menyebabkan kurangnya penyertaan mereka dalam industri pertanian, sekaligus monopoli oleh mereka yang lebih tua.

Menurutnya, Perkembangan itu sedikit sebayak di pengeruhi oleh tanggapan sesetengah ibu bapa yang berkerja sebagai petani dan tidak mahu anak mereka mengikuti jejak langkah menceburi bidang pertanian.

"Kita tidak senang hati melihat kawasan pertanian yang terbiar di negeri ini kerana tidak ada anak muda yang menyambung usaha ibu bapa yang sudah tua.

" Mungkin ini di sebabakan kejayaan pembangunan kita sehingga petani menganggap anak mereka tidak wajar menjadi petani seperti mereka, tanggapan ini sama sekali tidak benar.katanya ketika dihubungi.

Menurutnya, keadaan itu turut dibuktikan apabila hanya 10 peratus daripada 16,683 anggota peladang di negeri terdiri daripada golongan muda.

Mohamad Hidhir yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri(ADUN) Kawasan Merlimau berkata, golongan muda perlu mengubah sikap dengan tidak menganggap petanian sebagai satu bidang yang kurang berjaya atau tidak menguntungkan.

Pada masa yang sama beliau turut meminta ibu bapa agar memberi sokongan yang padu kepada anak-anak mereka sekiranya mereka menunjukkan minat yang dalam bidang pertanian.

"Perlu diingatkan, industri pertanian negara kita telah berubah, bukan lagi pertanian kampung,tetapi telah dipermodenkan dan sekiranya kena cara perlaksanaannya,perusaha mampu meraih pendapatan bulanan."katanya.

Kata beliau, bagi pihak kerajaan negeri pula, pelbagai program dan projek petanian akan dipertingkatkan dari semasa ke semasa bagi memberikan impak serta manfaat kepada petani untuk membantu meningkatkan pendapatan melalui penigkatan nilai dan kualiti pengeluaran.

"Peluang sebegini yang perlu diambil oleh golongan petani khususnya golongan muda untuk menceburi bidang pertanian kerana banyak manfaat yang disediakan untuk mereka yang komited untuk bejaya dalam bidang ini.kita mahu petani negeri dan negara ini setanding dengan petani di negara maju yang lain."katanya.

Kata beliau, usaha pembaharuan yang di jalankan untuk sektor pertanian akan lebih berjaya jika petani menukar corak pemikiran dan menunjukkan minat mempelajari sistem pertanian moden

Tiada ulasan: