Jumaat, 20 Februari 2009

Ingatan pada pengusaha burung walit

Semua pengusaha sarang burung walit di negeri ini disaran mematuhi lima garis panduan baru yang ditetapkan atau berdepan tindakan, lesen mereka ditarik balik atau dikenakan kompaun.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Desa dan Pertanian negeri, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan berkata, kesemua garis panduan itu akan menjadi syarat asas permohonan permit perusahaan sarang burung walit di negeri ini.

Menurut beliau, lima syarat tersebut ialah berdasarkan lokasi, status tanah, bangunan, amalan, kawalan operasi perusahaan dan latihan tahunan.

Beliau berkata, lokasi perusahaan tersebut perlu berada dalam jarak melebihi 100 meter daripada kawasan penempatan penduduk.

“Ia meliputi kawasan sekolah, tempat beribadat, perumahan, hospital dan semua jenis premis perniagaan hospital termasuk kawasan rekreasi.

“Bangunan kediaman, rumah kedai dan hotel tidak dibenarkan dijadikan premis perusahaan sarang burung walit,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di pejabatnya di sini hari ini.

Sehubungan itu, Hidhir menegaskan, semua pengusaha sarang burung walit yang masih terdapat di pusat bandar ini perlu segera berpindah ke tapak baru yang akan disediakan di Kuala Sungai Baru, Alor Gajah.

“Kita dapati, di kawasan Jonker Walk terutamanya, masih ada perusahaan ini dijalankan secara haram ataupun tamat lesen sementara.

“Mereka perlu pindah segera atau dikenakan kompaun RM250 sehari dan jika ada lesen, lesen mereka juga akan ditarik,” tegasnya.

Tambahnya, beliau akan sentiasa memantau aktiviti haram tersebut daripada berleluasa di bangunan-bangunan bersejarah di negeri ini.

Tiada ulasan: