Isnin, 11 Ogos 2008

Basmi Kemiskinan Jadi Agenda Berterusan

Usaha-Usaha berterusan bagi membasmi tetap menjadi agenda utama Kerajaan Negeri meskipun kemiskinan tegar telah berjaya dihapuskan.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Desa dan Pertanian Negeri, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hasan berkata,Kerajaan Negeri telah melaksanakan pelbagai program bagi membasmi kemiskinan di kalangan rakyat.

"Kita telah memberikan bantuan rumah di bawah PPRT, meningkatakan pendapatan keluarga miskin, memberikan bantuan kewangan bagi membayai projek-projek sosial-ekonomi ke arah meningkatkan taraf hidup mereka sekaligus mengeluarkannya dari paras kemiskinan,"ujurnya semasa menyampaikan ucpan penagguhan.

Katanya, beberapa agensi yang terlibat secara langsung dengan usaha pembasmian kemiskinan turut meningkatkan langkah-langkah drstik dari semasa kesemasa bagi memastikan golongan miskin terus mendapat pembelaan.

Hidhir menambah, Jabatan Pertanian misalnya terus menggerakkan kempen Bumi Hijau bagi menanamkan kesedaran masyarakat, khususnya golongan miskin meningkatkan pendapatan.

"Jabatan Perikanan juga katanya turut memmberi pelbagai insentif kepada nelayan-nelayan terdisional ke arah meningkatakan pendapatan mereka,ujurnya.

Kerajaan Negeri juga katanya turut memberikan fokus serta keutamaan kepada aspek pendidikan khususnya di kawasan luar bandar ke arah melahirkan generasi muda yan berilmu pengetahuan bagi merubah sosio-ekonomi keluarganya masing- masing.

"RISDA dan FELCRA misalnya telah menganjurkan program tusyien kepada anak-anak di mluar bandar di samping memberikan pelbagai peluang pembelajaran sepanjang hayat kepada masyarakat luar bandar menerusi aktiviti-aktiviti berbentuk kemahiran,"ujar Hidhir

Tiada ulasan: