Isnin, 8 September 2008

Bazar Ramadhan Merlimau Dapat Sambutan Luar Biasa

Para perniaga Bazar Ramadhan yang memulakan perniagaan di serbu orang ramai seawal 4.30 petang sudah keluar mencari juadah untuk berbuka puasa.

Tinjauan Melaka Hari Ini (MHI) mendapati di beberapa lokasi utama yang sering menjadi tumpuan, orang ramai mula bertali arus mencari keperluan berbuka puasa terutama pada waktu puncak sekitar jam 6.00 petang hingga 7.00 malam.

Jalan utama di sepanjang pekan Merlimau mula sesak dan polis terpaksa ditempatkan disini bagi mengawal lalulintas.

Sememtara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kawasan Merlimau Datuk Mohammad Hidhir Abu Hasan berkata, beliau agak terkejut dengan sambutan orang ramai ke bazar Ramadhan Merlimau.

Menurutnya, beliau juga yakin walaupun ekonomi tidak menentu, ianya tidak memaksa orang ramai keluar membeli belah dan jumlah pengunjung yang agak luar biasa tentunya dapat meningkatkan pendapatan peniaga di kawasan berkenaan.

"Saya lihat sambutan diterima amat baik dan saya juga menyeru kepada semua peniaga-peniaga supaya menjaga kualiti makanan masing- masing sepanjang bulan Ramadhan ,"Katanya ketika ditemui di Bazar Merlimau.

Mohammad Hidhir berkata, peniaga-peniaga juga diseru tidak menjual makanan basi kepada pembeli dan Jabatan Kesihatan Negeri turut akan memantau semua makanan yang di jual.

"Tahun lepas, rekod peniaga disini agak baik dan tidak ada laporan di terima mengenai makanan basi yang dijual.

Dalam perkembangan lain, Mohammad Hidhir berkata, kios-kios tetap yang didirikan di tepi jalan utama di pekan Merlimau itu juga merupakan usaha kerajaan menyusun atur semula kawasan perniagaan di kawasan ini.

Dengan adanya kios ini,saya rasa ianya tersusun dan mengikut kehendak kerajaan negeri,"katanya lagi.

Tiada ulasan: