Khamis, 23 Julai 2009

Untuk Kecemerlangan Masa Depan

Penguasaan Bahasa Inggeris (BI) oleh pelajar sejak dari bangku sekolah lagi amat penting dalam menghadapi era globalisasi serta arus pendidikan dan alam pekerjaan yang semakin mencabar.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Merlimau, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hasan berkata, penguasaan BI merupakan salah satu matapelajaran yang wajib lulus dengan kredit bagi membolehkan seseorang pelajar itu melangkah masuk ke Institut Pengajian Tinggi (IPT).

Beliau berkata, ibu bapa juga perlu memainkan peranan penting dalam menjadikan anak-anak mereka cemerlang dalam semua matapelajaran termasuk BI.

"Kecemerlangan pelajar untuk menguasai BI harus diberi perhatian oleh ibu bapa dan guru bagi melahirkan generasi muda yang bakal menerajui negara serta mempunyai pengusaan BI yang bertaraf antarabangsa," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di majlis perasmian Pusat Smart Reader Kids di Taman Mewah, Merlimau, di sini.

Turut hadir, Pemilik Pusat Smart Reader Kids, Taman Mewah Merlimau, Rashidah Abd Rahim dan rakan kongsinya Azurin Ayu Kamarulzaman.

Ujarnya, adalah amat merugikan negara jika rakyatnya tidak dapat menguasai BI dengan baik kerana BI adalah bahasa pengantar dunia.

Justeru itu, inisiatif yang telah diambil oleh pihak tertentu dengan menubuhkan Pusat Smart Reader Kids bertetapan dengan hasrat Kerajaan untuk melahirkan penduduknya yang dapat menguasai BI sejak dari umur empat tahun lagi.

"Usaha murni ini haruslah dicontohi oleh masyarakat lain dalam melahirkan anak-anak yang mahir berkomunikasi dengan baik dalam BI, di samping sumber pendapatan yang utama,"

Tiada ulasan: